Apa matlamat kita?

Assalamualaikum apakhabar semua? Sekarang ain memang makin sibuk. Dengan assignment , presentation, dan final exam yang akan tiba tak lama lagi. Ya Allah baru ain terasa penat, dan kadang-kadang rasa macam nak putus asa pun ada.

Pada waktu yang muda ni, ain dah jadi mahasiswa. Ye, memang ain rasa ain maca tak matang lagi. Dan kehidupan ini baru bermula. Sebelum ain masuk ke UTM, matlamat ain cuma mahu mendapat 4flat, aktif dalam kokurikulum, nak jadi first class student dan sebagainya.

Dan bila ain dah graduate nanti, nak cari kerja, nak kawin, nak dapat anak, dan bina keluarga yang bahagia...Semua orang akan mempunyai matlamat yang sama macam ain kan? Hehe..

Tapi aLhamdulillah, ada akak-akak usrah yang menyedarkan ain bahawa hidup di dunia ini bukanlah hanya untuk mencapai matlamat dunia sahaja, tetapi ada lagi yang lebih penting daripada itu. Allah.
Tanpa kita sedari, hidup kita ini seakan-akan kelihatan seperti robot. Terlalu mengikut jadual masa yang kita telah tetapkan dalam minda masing-masing.


Ramai dalam kalangan kita tak sedar bahawa inilah yang terjadi dalam kitaran kehidupan kita. Jadi, fikir-fikirkan lah ya :)

Sekarang ain sedar bahawa ada lagi yang lebih penting daripada mengejar matlamat dunia. Akhirat lebih penting ^^

Dan untuk mengubah kehidupan kita ini, kita kena sedar dan tahu kenapa Allah wujudkan kita di dunia ini?
Adakah hanya untuk menjadi seorang manusia yang hanya mempunyai pekerjaan yang bagus? Kekayaan? Atau hanya untuk menjadi seorang pelajar yang sentiasa mendapat 4flat setiap semester? Tanpa memikirkan apa yang dah terjadi dengan umat ISLAM sekarang...

Manusia pada zaman kini lebih buat sikap endah tak endah. Benda yang buruk pun dikatakan baik, dan benda yang baik dikatakan sesat
.
Semoga mereka yang jahil ini diberi hidayah oleh Allah.

Dahulu aku pun seorang yang jahil, tetapi sebab aku ada sifat untuk berubah dan mencari kebenaran, allah telah membuka jalan yang lurus, jalan yang baik untuk kembali kepada-Nya.

Ain berharap supaya ain terus istiqamah dalam perubahan yang baru ini.

Syukran. :)

Akan bersambung........

Comments

  1. Banyak sangat cobaan zaman sekarang

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum akak. saya pelajar lepasa matrikulasi 2013/2014. alhamdulillah dapat sambung degree di utm. boleh tak nak fb or contact num? sy ada soalan sikit nak tanya. Assalamualaikum

    ReplyDelete

Post a Comment

Ruang komen saya mempunyai sedikit masalah. Jika urgent sangat hendak bertanyakan soalan boleh ke instagram saya @nurain.adzra (Latest edit : 15.10.2019)

Popular posts from this blog

Barang-Barang yang perlu dibawa ke Matrikulasi

KOLEJ SWASTA NI KAYA BETUL KAN

Matrikulasi? Susah atau senang?