Berinai cara murah dan simple.

Assalamualaikum. ^^

Macam mana raya anda? okay ke tak? hihi.
Lepas je balik daripada kampung, ain terus membuat misi memakai inai.
Tapi bukan inai yang serbuk ea, ni yang buat sendiri.

Ambil daun daripada pokoknya, dan kalau ikut cara tradisional kita kena tumbuk. Tapi kemudahan dah canggih sekrang, jadi untuk menjimatkan masa dan tenaga, kita hanya perlu memakai BLENDER ! kehkeh.

Fakta tentang INAI daripada wikipedia.com :

Inai (nama botaninya Lawsonia inermis), merupakan sejenis pohon berbunga yang mana daunnya digunakan untuk mewarnai kulit badan manusia, rambut, kuku, barangan kulit (contoh beg, uncang, talipinggang dsbnya.) dan juga pewarna untuk kain. Pokok inai boleh membesar sehingga ketinggian 2.6m.
Inai ditanam secara komersial di negara-negara UAE, Maghribi, Algeria, Yaman, Tunisia, Libya, Arab Saudi, Mesir, barat India, Iraq, Iran, Pakistan, Bangladesh, Afghanistan, Turki, Somalia dan Sudan.
Orang Islam menggunakan Inai untuk mewarnai rambut dan janggut sepertimana yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Ini merupakan amalan Sunnah dan sangat digalakkan. Diriwayatkan, baginda juga menggalakkan kaum wanita menggunakan inai ke atas kuku kerana ianya akan memudahkan atau membezakan pengenalan diantara tangan seorang perempuan dengan tangan lelaki.
daun inai





 Cara-cara pakai inai, ecehh :P


Selamat berinai ! :D


Comments

  1. dah lama tak berinai,saya ingat lagi,saya siap balut dgn selotape lagi tk nak bagi dia jatuh

    ReplyDelete
  2. @nurnajihah :

    amboi, memang safety tu :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Ruang komen saya mempunyai sedikit masalah. Jika urgent sangat hendak bertanyakan soalan boleh ke instagram saya @nurain.adzra (Latest edit : 15.10.2019)

Popular posts from this blog

Barang-Barang yang perlu dibawa ke Matrikulasi

KOLEJ SWASTA NI KAYA BETUL KAN

Matrikulasi? Susah atau senang?